Voortgang voorbereidende werkzaamheden Metro aan Zee

Update 3 maart 2020

Werkzaamheden Spoorverlenging Hoekse Lijn
Op verschillende plekken in het gebied heeft u gezien dat de voorbereidende werkzaamheden voor de doortrekking van de metro naar het strand steeds meer vorm krijgen. Via diverse kanalen, zoals de themabijeenkomsten van de Gebiedscommissie, de bouwcommissievergaderingen en informatiebrieven informeren wij u zo goed mogelijk over de komende werkzaamheden.

Verwijderen toplaag Strandweg
Momenteel wordt de toplaag (de bovengrond) achter de appartementen aan de Strandweg afgegraven en in bergjes neergelegd, zodat de aannemer de grond kan beladen en vervoeren op transportbanden. Dit voorwerk wordt gedaan om de tijdsduur van de inzet van de transportbanden en het gebruik van de bijbehorende aggregaten te minimaliseren. Omdat deze grond goede kwaliteit zaad- en humushoudende delen bevat, slaat de aannemer de toplaag op in een depot. In de eindfase wordt de toplaag bovenop het tunneldak gelegd.

Transportbanden
Om de toplaag - en in een volgende fase het zand voor de voorbelasting – te vervoeren, heeft de projectorganisatie gekozen voor de inzet van transportbanden op de bouwlocatie achter de appartementsgebouwen. Deze transportbanden zal de aannemer over enkele weken tussen de Strandboulevard en de Strandweg opbouwen. Het gebruik van transportbanden moet verkeersbewegingen achter de appartementsgebouwen zo veel mogelijk beperken. Verderop, vanaf de Strandboulevard richting de zeekant, wordt de grond naar het depot aan de Badweg gereden. Tijdens de uitvoering daarvan worden verkeersregelaars ingezet. Zie bijgevoegde foto voor de locatie van het depot. De optie om grond via een brug over de Strandboulevard te transporteren, is vervallen omdat deze optie meer overlast voor het wegverkeer zou opleveren. Als de alle grond naar het depot is vervoerd, worden de transportbanden omgedraaid.  Het zand vanaf het gebied ten westen van de Strandboulevard en nabij de Paviljoensweg wordt dan getransporteerd naar de locatie van de toekomstige spoorbaan achter de appartementen aan de Strandweg. Dit zand wordt hier aangebracht om een slappe laag in de ondergrond samen te drukken. Het zand wordt in een ophoging verwerkt; dit wordt een voorbelasting genoemd.

Voorbelasting
Als de voorbelasting er ligt, wordt deze afgedekt met een anti-verstuivingsmiddel (biologisch afbreekbaar). De voorbelasting blijft liggen totdat consolidatie bereikt is en geotechnisch vastgesteld is dat de waterspanningen in de betreffende grondlaag zijn hersteld. De benodigde waterspanningsmeters zijn inmiddels aangebracht. De verwachting is dat de consolidatieperiode in totaal 4 tot 5 maanden zal duren. (N.B. de consolidatieperiode gaat pas in als de voorbelastingen op eindhoogte zijn.) Gedurende de consolitatieperiode wordt de zetting van de ondergrond regelmatig gemeten en wordt de waterspanningen voortdurend gemeten met dataloggers. De objecten in de omgeving (waaronder de appartementsgebouwen) worden bij aanvang wekelijks gemeten. 

Waterbassin
Uit archief- en vooronderzoek van de spoorverlenging kwam de aanwezigheid van een waterbassin naar voren. Afgelopen periode is het bovenvlak van het waterbassin ontgraven en ingemeten. Het waterbassin is in werkelijkheid groter dan uit archiefonderzoek bleek, ook ligt het op een iets andere locatie. Momenteel wordt onderzocht of het bassin gesloopt moet worden voor de aanleg van de metrobaan.

Badweg / Zeekant kabels- en leiding werkzaamheden
Het omleggen van kabels en leidingen in de Badweg en Zeekant is bijna afgerond. Morgen wordt de stroom afgesloten bij alle strandondernemers aan de zeekant om de voeding van de oude trafo aan de Zeekant (naast the Bing) naar de nieuwe trafo (tegenover de the Bing) over te zetten. Stedin heeft de ondernemers hier al eerder over geïnformeerd. Het overzetten van de pers- en gasleiding zal binnenkort ook plaatsvinden. Hierna kunnen de aanwezige lasputten worden dichtgelegd kan de bestrating worden hersteld. Het nieuwe fietspad naar de Zeekant, het omgelegde fietspad langs de Badweg en een stukje van de rijweg in de Zeekant worden naar verwachting 10 maart geasfalteerd.

Eindplein, fiets- en motorparkeerplaats en terrassenplan
Op dinsdag 18 februari is het Inrichtingsplan Stationsomgeving Hoek van Holland Strand voor de Hoekse Lijn vastgesteld door het college van B en W. Het ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam gaat nu het ontwerp uitwerken. Daarna volgt de aanbesteding en de uitvoering. De oplevering staat gepland in 2022. Binnenkort zal projectmanager Peter Oosterloo met de strandondernemers in gesprek gaan. Belangrijke items om te bespreken zijn: het maken van het definitieve terrassenplan en de aanleg van fietsparkeerplaatsen aan de Zeekant.

Station Hoek van Holland Haven
Rond het in aanbouw zijnde metrostation Hoek van Holland Haven is een nieuwe uitvoeringsfase gestart. Er wordt in de komende weken op het Stena-terrein tussen het kort- en langparkeerterrein gewerkt en aan de zuidelijke rijbaan van de Stationsweg. In april wordt vervolgens op het Stena terrein de noordelijke rijbaan van de Stationsweg opgepakt.