Voortgang voorbereidende werkzaamheden Metro aan Zee

Update 17 april 2020

Werkzaamheden Spoorverlenging Hoekse Lijn
Nederland is net als in de rest van de wereld in de ban van het coronavirus. Uiteraard heeft dit alles ook invloed op de werkwijze van project Metro aan Zee. Op diverse plekken in het gebied gaan de voorbereidende werken voor de doortrekking van de metro naar het strand voorlopig nog wel door. Hierbij wordt rekening gehouden met de veiligheid. De aannemers hebben de geldende RIVM-regels in het werkproces meegenomen. Zo zijn er momenteel bij het aanbrengen van de voorbelasting gemiddeld vier werknemers van de aannemers op het bouwterrein aanwezig, aangevuld met zo nu en dan directievoering, landmeters e.d. Alle aanwezigen op het bouwterrein moeten rekening houden met de onderlinge afstand. In de communicatie met u hebben we ook aanpassingen moeten doen. De Rotterdamse bibliotheken zijn voorlopig dicht en daarmee vervalt ook ons inloopspreekuur. Ook hebben we in verband met de veiligheid besloten dat de commissie Bouwbegeleiding van 26 maart uit te stellen naar een later te bepalen tijdstip. Uiteraard ben ik voor vragen bereikbaar op onderstaand telefoonnummer en/of via de mail. Hieronder volgt een stand van zaken en een blik op de komende werkzaamheden.

Voorbelasting Strandweg-Paviljoenweg
Achter de appartementen aan de Strandweg, waar de metro in een tunnel gaat rijden, is een slappe grondlaag in de diepe ondergrond aanwezig. Om deze laag samen te drukken wordt momenteel de laatste hand gelegd aan het aanbrengen van een zogenaamde voorbelasting van zand. Op het grootste deel van deze voorbelasting is gisteren een anti-verstuivingsmiddel aangebracht. Volgende week wordt dit ook op het overige deel van de voorbelasting  gedaan. Deze voorbelasting blijft geruime tijd liggen. Bij de aanvang van het opvolgende contract wordt de voorbelasting verplaatst. Naar verwachting zal dat einde van 2020 zijn.

Paviljoensweg
Tussen restaurant La Porte Salute en het bouwterrein van de metro is deze week gesnoeid en het groen verwijderd. De bomen zijn blijven staan. De werkzaamheden zijn vooraf goedgekeurd door een ecoloog (o.a. i.v.m. broedende vogels). Deze werkzaamheden worden in opdracht van de DCMR verricht, omdat in de heuvel, direct achter het restaurant, een oude vervuiling is aangetroffen. Omdat de begroeiing te dicht was, kon tot op heden geen goed onderzoek worden uitgevoerd. Verder onderzoek zal nu in de komende weken worden uitgevoerd.

Badweg/Strandboulevard
In de komende weken worden binnen dit bouwterrein nog enkele werkzaamheden verricht. Dit betreft het opruimen van resten van een in het verleden half gesloopte bunker. Tevens wordt er een mantelbuis over een leiding aangebracht.

Badweg / Zeekant proefvak bestrating
Halverwege de Zeekant, ter hoogte van de aansluiting met de Badweg, is een proefvak van diverse soorten bestrating aangebracht. De gemeente Rotterdam wil hiermee onderzoeken welke materialen qua onderhoud en gebruik het beste kunnen worden toegepast op het te realiseren nieuwe strandplein.

Badweg – aanleg voetpad
De kabels- en leiding werkzaamheden aan de Badweg/Zeekant zijn afgerond.
Nu kan in de Badweg - tussen de winkels en de slagbomen - een voetpad aangelegd worden. Dit voetpad wordt verhoogd aangelegd om een ‘strandgevoel’ te creëren. Strandgangers lopen eerst over een duin, voordat ze het strand bereiken,. 

P+R-terrein aan de Hoekse Baan bij station Hoek van Holland Haven.
Vanaf 30 maart parkeren alleen OV-reizigers gratis op het P+R-terrein bij het station Hoek van Holland-Haven. Automobilisten die niet met het openbaar vervoer reizen, kunnen ook op het P+R-terrein parkeren. Zij betalen het gemeentelijke parkeertarief: 50 eurocent voor 17 minuten (maximaal 18 euro per dag). Kijk voor meer informatie op:www.rotterdam.nl/wonen-leven/p+r-terreinen/

Wegwerkzaamheden Hoek van Holland Haven
Tot en met 8 mei wordt op het Stena-terrein gewerkt aan de noordelijke rijbaan van de Stationsweg en een fietspad en voetpad. Het verkeer blijft in één rijrichting rond het in aanbouw zijde metrostation Hoek van Holland- Haven rijden. Echter op het Stena-terrein zal nu over de zuidelijke rijbaan van de Stationsweg en vervolgens rond het kort-parkeerterrein over de nieuwe spoorovergang naar de Hoekse baan (H6-weg) gereden worden.

Laatste fase wegwerkzaamheden rond Station Hoek van Holland Haven
Naar verwachting zal vanaf 11 mei t/m eind juni 2020 de volgende fase in de werkzaamheden rond het metrostation Hoek van Holland Haven starten. Deze werkzaamheden omvatten: de aanleg van de resterende keerwand tussen de Hoekse Baan en spoorbaan, de aanleg van de resterende zuidelijke rijbaan van de Hoekse baan, een voet- en fietspad over de oorspronkelijke spoorwegovergang en aansluitend in de Stationsweg een vervanging van de riolering en de inrichting van de wegen en paden. Tijdens deze werkzaamheden zal de verbinding tussen de Stationsweg (Berghaven) en Stena-terrein afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. Voor voetgangers en fietsers (plaatselijk afstappen) blijft een route via de Berghaven (Stationsweg-onderlangs) wel mogelijk. Verkeer met als bestemming Stena Line en de P+R wordt in deze fase vanaf de kruising Langeweg-Harwichweg - met gebruik van verkeerslichten - om en om over de noordelijke rijbaan van de Hoekse Baan geleid. Als deze laatste fase is afgerond, kan de Hoekse Baan (H6-weg) tussen Haakweg en Langeweg worden opgesteld voor verkeer.